In een digital tijdperk waar schermtijd steeds meer de jeugd domineert, brengen twee nieuwe boeken van Uitgeverij Pica een verfrissende boodschap: natuur is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. ‘Het groene schoolplein’ en het ‘Handboek Schooltuinen’ zijn meer dan alleen praktische handleidingen – ze zijn een pleidooi voor een fundamentele herontdekking van onze natuurlijke omgeving.
Het groene schoolplein als rijke leeromgeving
Het eerste boek, ‘Het groene schoolplein’ van Maike Nelissen en Marc van de Geer, laat zien hoe je een traditioneel betegeld schoolplein kunt omtoveren tot een natuurlijke speel- en leeromgeving. De auteurs bundelen hun expertise om schoolleiders, leerkrachten en werkgroepen te begeleiden bij deze transformatie.
De voordelen van een groen schoolplein zijn overtuigend: kinderen hebben minder conflicten, bewegen meer en ontwikkelen een band met de natuur. Het boek behandelt alle praktische aspecten: van ontwerp en aanleg tot onderhoud en veiligheid. Ook wordt er aandacht besteed aan de integratie van het groene schoolplein in het onderwijs, de bijdrage aan biodiversiteit in stedelijke gebieden en interessant voor het behalen van klimaatdoelen.
Handboek Schooltuinen: zaaien, oogsten en smullen
Het tweede boek, ‘Handboek Schooltuinen’ van Annerie Rutenfrans, Marieke Dekker en Inge Buntinx, komt op een cruciaal moment. Steeds meer kinderen groeien op zonder eigen tuin en hebben weinig besef van waar hun voedsel vandaan komt. Dit handboek biedt praktische hulp bij het opzetten en onderhouden van schooltuinen in alle soorten en maten – van grote schooltuincomplexen tot bescheiden moestuinbakken op het schoolplein.
In de schooltuin leren kinderen niet alleen over natuur en voedsel, maar ontwikkelen ze ook belangrijke vaardigheden. Ze werken samen, oefenen geduld, leren omgaan met tegenslagen en vergroten hun woordenschat. Het boek benadrukt dat je geen groene vingers hoeft te hebben om een schooltuin te begeleiden – enthousiasme en interesse zijn de belangrijkste ingrediënten.
Dit ‘Handboek Schooltuinen’ vloeit voort uit het ministeriële programma ‘Jong Leren Eten’, dat sinds 2017 kinderen bewust wil maken van voedsel, smaken en duurzame keuzes. In samenwerking met de Alliantie Schooltuinen creëren ze niet zomaar een handleiding, maar een “groeibodem voor nieuwe schooltuinen en leerlingen”.
Natuureducatie voor een duurzame toekomst
Beide boeken onderstrepen het belang van natuureducatie voor de ontwikkeling van kinderen. Door jong in contact te komen met natuur, ontwikkelen kinderen niet alleen liefde en verwondering voor hun leefomgeving, maar groeien ze ook op tot volwassenen die zich verantwoordelijk voelen voor een duurzame wereld.
De handboeken zijn waardevol voor iedereen die betrokken is bij natuureducatie op scholen: van leerkrachten en schoolleiders tot gemeenten en vrijwilligers. Ze bieden concrete handvatten om natuurrijk onderwijs vorm te geven en dragen bij aan een gezondere, groenere toekomst voor onze kinderen.
Voor meer informatie:
– ‘Het groene schoolplein’ – Maike Nelissen en Marc van de Geer
– ‘Handboek Schooltuinen’ – Annerie Rutenfrans, Marieke Dekker en Inge Buntinx
Beide uitgegeven door Uitgeverij Pica.